جانشین گوگل در راه است

با تحقق پروژه ای موسوم به Nutch جستجوگر تجاری گوگل برای همیشه به اعماق تاریخ خواهد پیوست.
تیم http://www.Nutch.org در حال ساخت اولین موتور جستجوگر اینترنتی براساس اوپن سورس است که اگر سرمایه گذاران عمده به آن طرح روی بیاورند، اولین جستجوگر مجانی اینترنت متحقق خواهد شد. گروه مذکور کاملا داوطلبانه دست به این کار زده و قصد دارند بدون نیت اقتصادی موتور کاملا مجانی را برای کاربران اینترنت به ارمغان بیاورند. دوگ کاتینگ رئیس سازمان Nutch در این زمینه می گوید: موتور «نوچ» سرانجام جایگزین موتورهای تجاری می شود و تمام جستجوگران بزرگ که حالت بیزینس دارند را پشت سر می گذارد. وی ضمن بررسی موتورهای جستجو خاطرنشان ساخت که تمام موتورهای کنونی به دلیل دریافت پول و آگهی نتایج جستجوی خود را منطبق با خواست کاربر نمی آورند، بلکه هرچه شرکت آگهی دهنده دستور دهد، همان را کاربر در نتایج جستجو می بیند، بدون آن که با موضوع مورد جستجو نیز سازگاری صددرصد داشته باشد. موتورهایی مانند گوگل که به تازگی بیزینس را به حد گندآوری توسعه داده ، نتایجی کاملا غیرمرتبط آورده و اعصاب کاربر را خرد می کند. به همین خاطر برخی کاربران قدیمی اینترنت مجددا بعد از چند سال دوباره به سراغ آلتاویستا رفته و از آن موتور نسبتا سالم استفاده می کنند. اما به گفته دوگ کاتینگ هیچ رنک بیزینسی روی «نوچ» تعریف نشده و به خاطر بهره گیری از برنامه های اوپن سورس کاملا مجانی است و بنابراین انگیزه بیزینس هم روی آن وجود ندارد. موضوع اوپن سورس بودن جستجوگر نوچ باعث می شود فکر داشتن هرگونه بیزینس از این پروژه بربندد؛ چراکه ماهیت اوپن سورس به عنوان کد باز و در دسترس همگان ، چیزی را برای پنهان کردن اندیشه های بیزینس مثل گوگل نمی گذارد. به گفته کاتینگ اینک 3رقیب عمده تجاری یعنی گوگل ، ام اس ان و یاهو پیش روی «نوچ» هستند. پیش بینی این که نوچ بتواند 3رقیب مذکور را پس زند ، هنوز زود است اما از یک تجربه اتفاق افتاده می توان درس گرفت و آن موضوع آلتاویستاست که هیچ کس فکر نمی کرد یک روزی گوگل بتواند آلتاویستا را ضربه فنی کرده و با سن و سال کم ره صدساله را طی کند. ویژگی عمده فرهنگ اینترنت در چند سال اخیر بی وفایی آن بوده است تا جایی که فناوری باعث رویگردانی کاربران از سایتهای قدیمی به سوی سایتهای پیشرفته تر شده است و البته همین فرهنگ نیز شاید به سرگوگل بیاید. در وهله اول جستجوگر نوچ اطمینان می دهد که نتیجه جستجو همانی است که کاربر دنبال آن می گردد. دوم این که در حرکت توسعه طلبانه موتور اوپن سورس شاید تعداد صفحات جستجو شده از تعداد صفحات مورد ادعای گوگل نیز بیشتر شود که در آن صورت این 2مزیت کافی خواهد بود تا کاربران به سوی این ماشین رهنمون شوند. اما به گفته ناتال تیلور، سخنگوی گوگل آنها از وقوع داستان «نوچ» در بیم و هراس نیستند؛ چراکه نوچ نمی تواند جلوه ای کاملا جهانی پیدا کند و کسی هم به دلیل نداشتن سود روی آن سرمایه گذاری زیادی نمی کند. کریس وینفیلد، رئیس شرکت طراح وب 10E20 می گوید کار نادرستی است که هم اکنون قضاوتی زودرس درباره به چالش کشیده شدن گوگل توسط نوچ داشته باشیم.

همچنین اگر قبول کنیم که نوچ پیروز می شود، باز نمی دانیم این درصد موفقیت تا چه اندازه است؟ و چه زمانی حاصل می شود؟ وی نیز می پذیرد که اگر نوچ بیاید جای خالی بسیاری از موتورها را پر می کند، اما روی یک نکته تاکید می کند و آن نداشتن سخت افزار مناسب مانند سخت افزار و ربوت گوگل در پروژه نوچ است.

به گفته وی ، هرچند موسسه تحقیقاتی http://research.overture.com حث سخت افزاری را برعهده گرفته ، اما هنوز چیز قابل توجهی ارائه نکرده است.

وینفیلد تاکید می کند که هرچند می گویند نتیجه جستجو در نوچ همانی خواهد بود که کاربر می خواهد، اما چگونه جلوی اسپم ها گرفته می شود تا در نتایج جستجو وارد نشود، بحثی است که کسی به آن پاسخ نداده است.

برایان پیکولو مشاور در شرکت بوستونی pixel Bridge نظری دیگر دارد. وی می گوید موتور نوچ پیروز می شود اما موفقیت آن در حدی نخواهد بود که گوگل را پشت سر بگذارد. به عقیده وی سرمایه گذاری سنگین روی سخت افزار و پهنای باند و سرورهای بزرگ صورت نگرفته و برای این کار باید ربوتی قوی تر از ربوت گوگل با هزینه زیاد ساخته شود. برایان به همین دلیل تاکید می کند که تا آینده ای نامعلوم بحث نوچ در جوامع آکادمیک دنبال خواهد شد، بدون آن که به زودی بتواند گوگل و یاهو و ام اس ان را یقه کند. وی گفت : گوگل هنوز محبوب ترین با نتایج بهترین است و بنابراین نوچ هرگز نمی تواند به گردپای آن برسد. اگر الگوریتم موتور نوچ به دست رقبا بیفتد آن وقت در یک تبانی با اسپمرها نتایج جستجوی آن خراب شده و کاربر را ناامید می سازد. در کوتاه مدت نیز جستجوگری مثل نوچ در رادار گوگل مانیتور نمی شود. حال این که چه زمانی نوچ جای گوگل و نظایر آن را بگیرد، معلوم نیست.

علی رغم تمام مباحث مطرح شده حرکت برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران اینترنت از طرف موتورهای جستجو ادامه داشته و روزی آزادی اطلاعات و نتایج جستجوی موردعلاقه کاربران جای هر نوع تفکر بیزینس را خواهد گرفت.
نظرات 1 + ارسال نظر
بی خبر جمعه 9 فروردین 1387 ساعت 01:02 ق.ظ

امکان نداره که گوگل محو بشه ، مثه لینوکس اپن سورس که هیچ وقت به گرد و خاک ویندوز هم نرسیده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد