گوگل از جنبش اپن سورس در دانشگاه‌ها حمایت می‌کند

شرکت گوگل با اختصاص دادن مبلغ 350 هزار دلار کمک مالی به دو دانشگاه، از تلاش‌های این دو دانشگاه برای توسعه و تقویت جنبش اپن سورس حمایت کرد.


شرکت گوگل روز سه‌شنبه به عنوان بخشی از سیاست این شرکت در راستای حمایت از جنبش اپن سورس، مبلغ 350 هزار دلار به دو دانشگاه ایالتی اورگون و پورتلند در آمریکا کمک کرد.

بنا به گفته گوگل، اختصاص مبلغ فوق به این دو دانشگاه اولین کمک مالی این شرکت به یک موسسه آکادمیک به منظور تقویت جنبش اپن سورس است.

این دو دانشگاه که هم‌اکنون به میزبانی وب و ارائه دیگر خدمات به پروژه‌های اپن سورسی مشغولند، از سیستم‌عامل لینوکس ، مرورگر موزیلا (فایرفاکس) و نرم‌افزار وب سرور آپاچی استفاده می‌کنند. قرار است این پول برای پشتیبانی مالی از پروژه‌های کلان دانشگاه و پروژه‌های مستقل دانشجویان رشته کامپیوتر در عرصه اپن سورس مصرف شود.

کریس دیبونا، مدیر برنامه‌های اپن سورس در شرکت گوگل می‌گوید: گوگل یکی از مصرف‌‌کنندگان اصلی لینوکس، آپاچی و دیگر نرم‌افزارهای اپن سورسی نوشته شده توسط گروه‌های مختلف کاربران در شبکه اینترنت است.

مدیر بخش اپن سورس در گوگل می‌افزاید: حمایت این شرکت از پروژه‌های اپن سورس همچنین فشار را بر مایکروسافت و دیگر رقبا افزایش می‌دهد.

او تصریح می‌کند: فشارهای رقابتی واقعا به نفع مصرف‌کنندگان نهایی هستند.

دیبونا در تشریح دیدگاه خود می‌افزاید: مثلا محبوبیت مرورگر فایرفاکس موجب شده که مایکروسافت مرورگ اینترنت اکسپلورر خود را مرتب به روز و آن را کاربرپسندتر کند.

دیبونا یادآوری می‌کند که : هسته (کرنل) لینوکس فشار جدی به کل بازار سیستم‌عامل وارد کرده تا محصولات بهتری بیرون بدهد..

شایان ذکر است که شرکت گوگل با مایکروسافت در عرصه‌های مختلفی از جمله بازار تبلیغات آنلاین که از ارتباط تنگاتنگی با بازار موتورهای جستجوی اینترنتی برخوردار است، در رقابت و چالش به سرمی‌برد و پیش‌بینی می‌شود این رقابت به عرصه نرم‌افزارهای رومیزی نیز کشیده شود.

گوگل علاوه بر مصرف محصولات اپن سورس خود نیز دستی در این عرصه دارد و به گفته دیبونا گاه گاهی سورس کدهای خود را تحت لیسانس اپن سورسی Bsd و آپاچی عرضه می‌کند.

این شرکت طی سال گذشته یک دوجین نرم‌افزار و نزدیک به 20 هزار خط سورس کد از طریق سایت خود منتشر کرده است که بخش اعظم آن به کار برنامه نویسان می‌آید.
نظرات 1 + ارسال نظر
بی خبر جمعه 9 فروردین 1387 ساعت 12:58 ق.ظ

دم گوگول گرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد