مروری بر پردازنده های Nehalem

مقدمه

با توجه به اطلاعات اعلام شده توسط شرکت اینتل ، پردازنده های جدید این شرکت با نام هسته Nehalem به زودی و به احتمال زیاد تا آخر سال جاری ، یعنی 2008 وارد بازار جهانی می شوند . از این رو قصد داریم در این مقاله نگاهی به امکانات ، مشخصات و معماری این سری داشته باشیم .

از امکانات اصلی این پردازشگر های قدرتمند می توان به داشتن مموری کنترلر سه کاناله مجتمع ، L3 کش ، یک باس اکسترنال جدید با نام QuickPath و در آخر بازگشت تکنولوژی Hyper Threading اشاره کرد .

مشخصات Nehalem

حال در زیر نگاهی اجمالی و لیست مانند به مشخصات Nehalem می اندازیم و سپس در مورد این مشخصات صحبت می کنیم :

- استفاده از ریز معماری Intel Core + چهار Dispatch Unit

- دارای مموری کنترلر DDR3 سه کاناله مجتمع

- دارای 256 کیلوبایت L2 کش برای هر هسته به صورت مجزا

- دارای 8 مگابایت L3 کش در مجموع به صورت اشتراکی

- استفاده از تکنولوژی جدید SSE 4.2 با 7 دستور العمل جدید برای پردازش رشته و متن

- دو راه همزمان Multi-Threading ( چند رشته ای ) ، SMT

- تقویت واحد حدس با اضافه کردن دومین شاخه بافر هدف ( BTB )

- دومین ورودی 512 TLB

- تقویت قدرت Virtualization

- باس اکسترنال جدید QuickPath ( دو لینک برای هر سوکت پردازنده )

- دارای تکنولوژی ساخت 45 نانومتری

این پردازنده های 45 نانومتری از ریز معماری Intel Core استفاده می کنند ، یعنی پردازنده هایی بر پایه پردازنده های فعلی Core 2 Duo پس بسیاری از امکانات مشخصات این پردازنده ها با پردازنده های فعلی خیلی تفاوتی ندارند و بیشتر به صورت فاکتور های افزایش یافته و یا تقویت شده است .

حال اگر به چیدمان حافظه کش در این پردازنده ها نگاهی داشته باشیم متوجه می شویم که چیدمان استفاده شده در این پردازنده ها همانند چیدمانی است که در پردازنده های Phenom شرکت AMD استفاده شده است . مانند داشتن حافظه L2 کش مجزا برای هر هسته و یک حافظه L3 کش اشتراکی ما بین هسته ها . اما مقدار حافظه های کش در این پردازنده ها 256 کیلوبایت برای هر هسته از نوع حافظه L2 کش و 8 مگابایت از نوع L3 است و مقدار حافظه L1 نیز همانند پردازنده های Core 2 Duo برابر 64 کیلوبایت باقی مانده است که 32 کیلوبایت برای دستورالعمل ها و 32 کیلوبایت برای داده ها استفاده می شود .

AMD اولین جزئیات نسل جدید پردازنده های 8 هسته ای خود را به نام H

کمپانی AMD در یک جواب کاملآ حساب شده به نسل جدید پردازنده های اینتل ( Nehlem ) گوشه هایی از مشخصات نسل جدید پردازنده های خود را آشکار کرد .

این پردازنده که با فناوری process node 45nm ساخته خواهد شد ، در خانواده Deneb و Propus جا خواهد داشت ، و همچنین جزء نسل K10.5 و Rev. D ، کمپانی AMD خواهد بود .

silicon stepping نسل D پردازنده های کمپانی AMD در مدل هایی که دارای فناوری process node 45nm می باشند ، (( Hydra )) نامیده خواهند شد ، تا جواب دندان شکنی از طرف کمپانی AMD به معماری Nehlem کمپانی Intel باشد !!

این نسل جدید دارای 1MB L2 Cache به ازای هر هسته می باشد ، این به معنی 2 برابر شدن ، این مقدار نسبت به دیگر پردازنده های نسل k10.5 می باشد .

همچنین از مشخصات جدید این معماری جدید میتوان به استفاده کاملآ حساب شده High-K metal gate technology که باعث افزایش سرعت سویچ ترانزیستور شده ، و سرعت بالاتر هسته و همینطور پهنای باند بیشتر به همراه کاهش کاهش توان مصرفی و حرارت متصاعد شده کمتر میشود را نام برد .

لازم به ذکر است که این تکنولوژی مشترکآ توسط کمپانی AMD و IBM به صورت 45nm SOI (silicon-over-insulator)به بهره برداری رسیده است .

جالب است که بدانید این معماری قدرتمند دارای 6MB L3 Cache می باشد ، که بین تمام هسته ها به صورت اشتراکی استفاده خواهد شد .

از آنجا که امید میرفت این معماری که دارای 8 هسته می باشد ، به صورت Native طراحی می شد ، ولی خبر ها حاکی از MCM) Multi Chip Module) بودن این معماری می باشند .



طی آخرین آخبار این معماری قابلیت تحمل فرکانس هایی حتی بیشتر از 3Ghz را به صورت ، پیش فرض خواهد داشت.

هنوز این مسئله که آیا این معماری مانند همتای اینتلی خود ( Nehlem ) قابلیت اورکلاک مطلوبی داشته باشد ، در پرده ابهام است !

همچنین این نسل پردازنده های کمپانی AMD در اواسط سال 2009 Release خواهد شد .

یک قدم جلوتر - یک محصول تقویت شده

بعضی سال ها سال های پول خرج کردن است. فکر نکنید بیل گیتس و انویدیا بیکار هستند که چند سال وقت و سرمایه گران بهای خود را خرج ثواب بدون اجری بکنند. اینکه تلاش می کنند دایرکت ایکس ده به بازار عرضه کنند و پایپ لاین های خود را متحد کنند فقط برای شیرین تر کردن زندگی ما نیست و گوشه چشمی هم به جیب های پرو پیمان من و شما هم دارند. احتمالا با آمدن دایرکت ایکس ده و ویندوز ویستا به بازار کم کم احساس به روز کردن رایانه ها در خونتان جوشیدن گرفته و پشتیبانی کامپیوترتان از دایرکت ایکس ده مهم شده است. بالاخره شما هم آدمیزاد هستید و دل دارید. گذشته از آن نیاز هم دارید و کم خرد نیستید که ندانید بازی ها و هزاران اتفاق گرافیکی جدید دیگر در پناه همین پول خرج کردن ها است که محقق می شوند. پس آستین ها را بالا زده، یک کارت گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس ده تهیه کرده و به آرزوهای مجازی خود رنگ حقیقت بزنید.
برای این کار اول خوشحال می رویم مجله های وزین سخت افزاری را می خریم و زود پی می بریم که کارت 8800GTX انویدیا کارت قدرتمندی است ولی قیمت را که می بینیم انفاکتوس می‌زنیم! کمی زمینی تر می اندیشیم و سراغ 8800GT می رویم و باور می کنیم که کارت ایده آلی است ولی شهریه دانشگاه، عمق جیب پدر، کرایه خانه و میوه شب عید را که به یاد می آوریم، سر افکنده یک ورق دیگر در مجله جلو می‌رویم و به 8600GT S می رسیم. اینجاست که احتمالا نیشمان تا بناگوش باز می شود، جیبمان اعلام آمادگی می کند و نیازهای مدرنمان از بهانه گیری دست می کشند.

کارت های 8600GTS شرکت انویدیا بی شک خوش قیمت ترین کارت های گرافیکی مدرن با توانایی پشتیبانی از دایرکت ایکس ده است. راجع به قدرت و توانایی این کارت در مقایسه با مدل های بالاتر و پایین تر زیاد خوانده اید و شاید گناه باشد باز هم بخواهیم اعداد و ارقام برایتان ردیف کنم. حدس می زنم سوال اصلی این باشد که میان کارت های 8600GTS موجود در بازار کدام نمونه محصول ارزنده تری است و با توجه به هزینه خرید بهتری را نصیبتان می کند. کارت WinFast PX8600GTS TDH Extreme محصول شرکت لیدتک از جمله محصولاتی است که توصیه کردن آن به مصرف کننده بی خطر است. دلیل اصلی این انتخاب این است که این کارت یک نمونه اورکلاک شده و تقویت شده است که برای رساندن کاربران به بهترین سرعت و کارایی ممکن طراحی شده. فرکانس پردازنده گرافیکی این کارت به میزان 710 و فرکانس حافظه آن تا 2000 مگاهرتز افزایش پیدا کرده است. نتیجه این اقدام افزایش سرعت کارت تا هفت درصد است که برای یک محصول در رده 8600GTS بسیار چشمگیر و قابل توجه خواهد بود. این هفت درصد در خیلی مواقع می‌تواند نجات دهنده باشد. شاید تعجب کنید اما فقط گیمرهای واقعی معنی این حرف را متوجه می‌شون
شکی نیست که کیفیت قابل قبول و طراحی خوب این کارت به سازنده امکان داده است تا با خیال راحت و با اطمینان کامل از کارایی این محصول در تمام شرایط محیطی, آن را اورکلاک و تقویت کند. از خصوصیات دیگر این کارت می توان به خروجی مجزای DVI با توان ایجاد وضوح 2560x1600 پیکسل اشاره کرد. این کارت دارای 256 مگابایت حافظه DDR3 است و برای کسانی که می خواهند تصویر رایانه خود را روی صفحه های نمایش عریض خانگی با دقت بالا نمایش دهند، انتخاب ایده‌آل خواهد بود. بعلاوه این کارت به کاربران امکان می دهد از تمامی امکانات گرافیکی و جلوه‌های تصویری ویندوز ویستا به راحتی بهره مند شوند. این کارت را می توانید در حالت SLI هم مورد استفاده قرار دهید. از دید ظاهری که البته شاید برای خیلی ها جالب توجه و مهم نباشد ولی خوب برای من هست نیز باید بگویم که لیدتک مانند گذشته هنوز از بردهای سبز رنگ استفاده می کند. مکانیزم خنک کننده این کارت هم تقریبا ساده است. یک سینک ساده که تراشه اصلی و حافظه ها را پوشش داده و در انتها به یک فن مشکی رنگ ختم می شود و دارای نقوشی به رنگ‌های آبی، سفید و خاکستری است، ترکیبی جالب و قابل توجه به ظاهر کلی محصول داده است.

حالا می توانیم خوشحال باشیم که یک محصول به صرفه را خریداری کرده ایم و باور کنیم که اگر تمام مشکل ما همین داشتن یک کارت گرافیکی متوسط با قابلیت پشتیبانی از دایرکت ایکس ده بوده، آن را به بهترین شکل مرتفع ساخته ایم. کارت های گرافیکی لیدتک از گذشته هم همواره انتخاب های خوبی بوده اند. این کمپانی پیشرو به علت نزدیکی خود به شرکت انویدیا و مشارکت در برنامه های تحقیقاتی این شرکت، همیشه محصولات ارزنده ای را روانه بازار کرده است

بند انگشتی، وقتی لاجیتک همراه ماست

به راحتی خود چقدر اهمیت می دهید؟ احتمالا زیاد. مسلم است باید هم اینطور باشد. بهترین خودرو را انتخاب می کنید, لوازم منزل را نو می کنید و هنگام خرید گوشی همراه آنقدر وسواس به خرج می دهید که آخر کار کم کم از خرید پشیمان می شوید! در واقع همه ما کار می کنیم که در درجه اول نمیریم! در درجه دوم کیفیت زندگی خود را بهبود بخشیم. البته خب بسیاری از ما هم اندکی تنبل هستیم و خیلی وقت ها حال نداریم تلاشی برای بهبود و افزایش گیرایی خود از زندگی که برای آن به دنیا آمده ایم انجام دهیم! آنوقت است که نام هایی مانند لاجی تک به کمک ما می آیند. برندهایی که ارتقاء سطح کیفیت مشتریانشان مهم ترین دلیل وجودشان است.
مدیران پرکار و سر شلوغ، مهندسین چیره دست و آهنگ سازان زیرزمینی از جمله آدم هایی هستند که معمولا مجبورند دفتر کار خود را مانند حلزون ها روی دوش خود اینور و آنور ببرند. دفتر کار مسلما میز, منشی یا دستگاه کپی نیست و احتمالا در حد یک نوت بوک کوچک قابل خلاصه شدن است. نوت بوک ها بی شک ابزارهایی سریع, سبک و کار راه اندازی هستند. البته وقتی مجبورید برای عملیات های محیر العقول مدتی با تاچ پد های کج خلق آنها ور بروید روی اعصاب هم راه می روند! این است که مردان هموشمند و انسانهای خردمند معمولا ترجیح می دهند راحتی این ابزارها را با تاچ پد های آن خراب نکنند و یک موس یدکی را برای مواقع ضروری هم که شده در لیست اجناس داخل کوله پشتی خود قرار دهند. بسیاری از مواقع دیده شده که اندازه این موس ها از سایز خود نوت بوک بزرگتر است و فضای به مراتب بیشتری را اشغال می کنند!

VX nano محصول جدید شرکت لاجی تک است که دقیقا برای حل این قبیل مشکلات خلق شده است. یک موس فوق العاده کوچک و بی سیم با کیفیت افسانه ای موس های سری MX این شرکت. VX nano موسی بی سیم مبتنی بر تکنولوژی لیزر است که دقت 2000Dpi را مهمان دسکتاپ ها و نوت بوک های شما می کند. از دید طراحی این موس را می توان به جرات خوش دست ترین موس کوچک اندام دنیا نامید. کافی است فقط دست خود را روی آن بگذارید تا کاملا احساس کنید این موجود تا چه اندازه خوش دست است و چقدر زیرکانه خود را در دست شما جا می دهد. جنس بدنه از پلاستیک صاف است که در حاشیه ها به نوعی پلاستیک مخملی چسبنده تغییر حالت می دهد تا انگشتان کناری بتوانند موس کوچک را به خوبی در میان خود مهار کنند و کاربر مجبور نباشد مدام موس را در دست خود جابجا کند. اما جالب ترین قسمت این موس برای مشتریان جدید لاجی تک اسکرول فوق العاده آن است. VX nano مجهز به اسکرولی است که از تکنولوژی انحصاری Micro Gear شرکت لاجی تک بهره می برد. این تکنولوژی که مشتریان خوش سلیقه سری MX و VX قبلا آن را تجربه کرده اند با تنظیم دو حالت مکانیکی برای چرخش اسکرول, یکی بصورت دنده ای و دیگری بصورت آزاد و کنترل نرم افزاری آن, راحتی, سرعت و لذت منحصر بفردی را به کاربر هدیه می کند. حالت آزاد اسکرول مشهور به FreeSpin، که در تولیدات هیچ شرکت دیگری قادر به یافتن آن نیستید، حالتی است که در آن اسکرول به جای چرخش دنده ای به حالت آزاد و مانند فرفره شروع به چرخش می کند و هنگام بالا و پایین کردن صفحات وب بزرگ و مرور فایل های PDF بلند بالا سرعت عمل بالایی را در اختیار کاربر قرار می ده
گیرنده بیسیم این موس که با استفاده از درگاه USB به رایانه وصل می شود اندازه فوق العاده کوچکی دارد و در واقع دارای کوچکترین اندازه ممکن است. فلسفه این طراحی زیاد دور از ذهن نیست و آنچه مسلم است کوچکی این گیرنده به علت استفاده بهتر از آن به همراه محصولات و رایانه های قابل حمل است. به راحتی آن را به نوت بوک خود وصل کنید و بدون آنکه لازم باشد هر بار آن را از دستگاه جدا کنید, رایانه خود را در کیف یا کوله پشتی خود بگذارید. چون VX nano یک موس بی سیم است هر دفعه لازم نیست مانند ملوان های کشتی که طناب لنگر را جمع می کنند سیم موس را لوله کرده و به زور در جایی بچپانید! تازه اگر موس شما واقعا مرد باشد و سیم آن تحمل این نا ملایمات را داشته باشد! کیفیت ساخت VX nano فوق العاده بالا است و دوام آن مسئله ای تضمین شده است. این نکته ای است که بسیاری از کاربران هوشمند و دور اندیش را علی رغم قیمت بالای این موس به خرید آن ترغیب می کند. دوام بالا بی شک مهمترین نکته هنگام خرید یک قطعه قابل حمل است و لاجی تک در این زمینه هیچ گاه کوتاهی نکرده است.

سری ATI Radeon 4800 در راه است !

در حالی که شرکت AMD در حال بررسی وضعیت درآمد حاصل در سه ماه اول سال جاری است ، خبر هایی حاکی عرضه سری جدید کارت های گرافیک ATI را برای کامپیوتر های شخصی ، اداری و موبایل را نوید می دهد . این اقدام شرکت AMD با توجه به زیان 8 میلیون دلاری ATI در سه ماهه اول ساری جاری صورت گرفته است و قرار است این سری به زودی عرضه شوند .

سری جدید کارت های گرافیک شرکت ATI که 4800 Radeon نام دارد و با تراشه RV770 کار می کنند که از نوع پردازشگر های Stream خاص شرکت AMD یعنی FireStream هستند . لازم به ذکر است که کارت های این سری از نوع FireGL شرکت ATI می باشند . این تراشه از هر دو نوع حافظه GDDR3 و GDDR5 پشتیبانی می کند که شرکت ATI ترجیح داده در اکثر کارت ها از حافظه های GDDR5 استفاده کند . سه نسخه از کارت های این سری هم اکنون مشخص هستند که با توجه به داشتن یکی از تراشه های RV770XT و RV770Pro سه کارت مختلف به صورت دو کارت با نوع حافظه های مختلف از نسخه Radeon 4850 و یک نسخه با تراشه RV770XT از Radeon 4870 تولید خواهند شد .
از دیگر اطلاعات این سری می توان به میزان حافظه استفاده شده در کارت های مختلف این سری اشاره کرد که ما بین 256 تا 1024 مگابایت متغیر است و با توجه به نوع کاربرد تغییر می کند . از این رو قرار است نسخه 512 مگابایتی حافظه های این سری در کارت های 4850 و 4870 مورد استفاده قرار گیرد . در مورد سرعت حافظه نیز همان گونه که در جدول مشاهده می کنید در مدل های مختلف متغیر و ما بین 1.1 تا 1.9 گیگاهرتز است که این مقدار با توجه به اینکه نوع این حافظه ها GDDR5 هستند ( در اکثر مدل ها ) انتظار می رفت سرعت حافظه کارت های این سری چیزی ما بین 1.8 تا 2.2 گیگاهرتز باشد نه مقدار فعلی ! از طرف دیگر مموری کنترلر 256 بیتی این سری دارای توانایی انتقال اطلاعات با سرعت چیزی حدود 141 گیگابایت در هر ثانیه را دارد که برابر رکورد پهنای باندی است که کارت 2900XT با حافظه 1 گیگابایتی از نوع GDDR4 و اینترفیس 512 بیتی دارد .

کارت های این سری به زودی و در ماه May سال جاری معرفی و عرضه می شوند .

تفاوت CPU های AMD و اینتل

تفاوت CPU های AMD و اینتل از جمله سئوالاتی است که ذهن بسیاری از شماها را به خودش مشغول و چه بسا در انتخاب اون ها شما رو سر درگم کرده باشه: ۱-AMD براساس معماری اجرایی ۹ مرحله ای ساخته شده است اما معماری پردازنده های اینتل شش مرحله ای است؛ بدین معنا که AMD در هر چرخه کاری ۹عملیات را انجام می دهد در حالی که اینتل فقط ۶ عمل را می تواند انجام دهد. ۲-AMD از کشCache)) 64 Kb برخوردار است در حالی که اینتل ، از کش 532 Kb سود می برد؛ هر چقدر که میزان کش پردازنده بیشتر باشد ، پردازنده کارایی بیشتری خواهد داشت، اطلاعات بیشتری می تواند ذخیره کند و دیگر لازم نیست پردازنده برای بدست آوردن اطلاعات یا دستور ها مدت زمان بیشتری را برای رفت و برگشت به حافظه برد اصلی برای جذب اطلاعات یا دستور العمل ها صرف کند. ۳- AMD از مس برای اتصال ترانزیستورهای بکار رفته در پردازنده ها استفاده می کند در صورتی که در ساختمان پردازنده های اینتل آلومینیوم بکار رفته است. مس هادی الکتریسیته بهتری است ، ازاین رو پهنای اتصال های بین ترانزیستورها را به میزان چشمگیری کاهش می یابد که این امر باعث مصرف کمتر مواد اولیه و در نتیجه منجر به کاهش هزینه می شود. این دلیل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است. ۴- از دیگر تفاوت های میان AMD و اینتل می توان به راندمان کش برروی تراشه اشاره کرد ، AMD از معماری انحصاری استفاده می کند که راندمان بیشتری نسبت به طراحی معماری غیر انحصاری اینتل دارد. ۵-AMD از فناوری پردازش موازی در مقایسه با Hyper -Threading اینتل استفاده می کند؛ در بسیاری از کاربردهای امروزی فعال بودن Hyper -Threading کارایی پائین تری ارائه می دهد ، نتایج تحقیقات بی شمار منتشر شده در نشریات رایانه ای و پایگا ه های اطلاعاتی معتبر بیانگر این پدیده هستند. ۶-یکی دیگر از مهمترین نکات برتر پردازنده های AMD واحد ممیز شناور آن است که از FPU اینتل بسیار قویتر است و این امر باعث اجرای سریع تر برنامه های چند منظوره ( MultiMedia) می شود. ۷- زمانی که اینتل P4 را طراحی کرد طول PIPELINE را از ۱۰ مرحله در P3 به ۲۰ مرحله افزایش داد، اینتل همین تغییر توانست که تعداد عملیاتی که در چرخه عملیاتی انجام می شود بصورت قابل ملاحظه ای کاسته می شود و از طرف دیگر افزایش طول PIPELINE نیازمند افزایش تعداد ترانزیستور ها برای انجام همان تعداد عملیات است که این امر باعث افزایش اندازه هسته و بالا رفتن قیمت تولید می شود در حالی که AMD با وجود افزایش فرکانس پردازنده های خود طول pipeline را به همان اندازه p3 یا k6 ثابت نگه دارد. .

تکنولوژی HyperTransport در سی پی یوهای AMD چیست

HyperTransport یک تکنولوژی برای اتصال نقطه به نقطه (Peer-To-Peer) بین مدارات مجتمع است. با استفاده از این تکنولوژی بین هر دو چیپ یک اتصال جداگانه بصورت دوطرفه (Send & Receive) با پهنای باند مجموع 12.8 GB/s(6.4 GB/s برای هر باند( بوجود می آید. حتی از این تکنولوژی برای اتصال پر سرعت چندین CPU در یک سیستم با چند پردازنده هم استفاده می شود. از مزایای این تکنولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- پهنای باند بالا – 12.8GB/s در برابر 1GB/s (البته تمامی چیپ ها لزوما با پهنای باند 12.8GB/s کار نخواهند کرد، بلکه این تکنولوژی این امکان را به چیپ ها می دهد تا بر سر پهنای باند با هم به توافق برسند) 2- افزایش پهنای باند FSB از 2.1GB/s به 6.4GB/s 3- عدم اشتراک یک پهنای باند واحد بین چندین وسیله (در معماری PCI یک پهنای باند بین تمامی وسایلی که از این باس استفاده می کنند به اشتراک گذاشته می شود) 4- اتصال زنجیره ای چیپ ست ها در HyperTransport Tunnel به تعداد نا محدود که موجب از بین رفتن محدودیت "دو چیپ ست" می شود. 5- سازگاری با درایورها و سیستم عامل های موجود. در واقع این تکنولوژی از دید سیستم عامل مخفی بوده و نیازی به اعمال تغییرات خاص در سیستم عامل و بطور کلی نرم افزار ندارد (بر خلاف Intel HyperThreading که به شکل محسوسی به نرم افزار وابسته است. البته مفهوم HyperThreading بطور کامل با HyperTransport متفاوت است و این دو تکنولوژی به عنوان رقیب هم محسوب نمی شوند! ) 6- در این تکنولوژی امکانات Power Management برای دستگاههای موبایل بصورت تو کار وجود دارد. AMD ابتدا از این تکنولوژی فقط در سیستم های سرور مبتنی بر پردازنده های خود استفاده می کرد، اما اکنون سیاست این شرکت در جهت استفاده از این تکنولوژی در وسیله های مختلف مثل کامپیوتر های رومیزی، تجیهزات شبکه و تجهیزات موبایل تغییر کرده است. بر اساس همین استراتژی AMD یک کنسرسیوم بنام HyperTransport Consortium"" تاسیس کرده است و تا کنون قراردادهایی با شرکت های Cisco, Sun Microsystems, NVIDIA و ATi برای استفاده از این تکنولوژی در محصولات شان امضاء کرده است. این شرکت بشدت تلاش می کند تا این تکنولوژی را بصورت یک استاندارد همه گیر درآورد. ضمنا در معماری کنترل کننده حافظه در داخل CPU قرار دارد، در نتیجه تاخیر حافظه (Memory atency) به شدت کاهش پیدا کرده است (سرعت ارتباط با حافظه تا قبل از این همیشه به عنوان یکی از نقاط قوت CPUهای اینتل نسبت به AMD به حساب می آمد). این کنترل کننده حافظه با سرعت CPU کار می کند و افزایش سرعت CPU یا افزایش تعداد هسته های CPU موجب افزایش سرعت آن خواهد شد

اتصال به اینترنت از طریق شبکه گاز

محققان می‌‏گویند: می‌‏توان از شبکه‌‏های گاز خانگی برای ارسال سیگنال‌‏های فراپهن باند استفاده کرد. به گزارش ایلنا، تصور این که کاربران اینترنت برای اتصال به شبکه از لوله‌‏های گاز منزل خود استفاده کنند تا حد زیادی عجیب و شاید خنده‌‏دار به نظر می‌‏رسد. اما محققان یک شرکت در سانتیاگوی آمریکا به اسم نترکام سرگرم طراحی روشی برای استفاده از سیگنال‌‏های بی‌‏سیم فراپهن باند جهت انتقال داده‌‏ها از طریق لوله‌‏های گاز طبیعی با سرعت پهن باند هستند. محققان شرکت نترکام ادعا می‌‏کنند: فناوری جدید این شرکت امکان دسترسی به اینترنت با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه در خانه‌‏های کاربران را فراهم می‌‏کند، چنین سرعتی امکان دریافت فایل‌‏های صوتی و ویدیویی در زمان خیلی کوتاه را فراهم می‌‏کند. البته کارشناسان می‌‏گویند: هنوز چنین فناوری‌‏ صرفا یک ادعا بوده و عملا به کار گرفته نشده است. اما نحوه عمل فناوری پهن باند از طریق لوله‌‏های گاز چگونه است؟ شرکت نترکام از انتقال دهنده‌‏ها و گیرنده‌‏های رادیویی فراپهن باند برای ارسال سیگنال‌‏های بی‌‏سیم از طریق لوله‌‏ها در هنگام جریان گاز استفاده می‌‏کند. فرا پهن باند یا UWB یک فناوری ارتباطی در حال توسعه است که داده‌‏های شبکه‌‏ای را با سرعت خیلی بالایی ارسال می‌‏کند، اما در سطوح توان بالاتر ممکن است با سیگنال‌‏های بی‌‏سیم تداخل کند. اما این مشکل هنگامی که سیگنال‌‏های فراپهن باند از طریق لوله‌‏های گاز دفن شده ارسال می‌‏شود پیش نمی‌آید، در نتیجه می‌‏توان بدون آن که تداخلی ایجاد شود حجم بالایی از داده را از طریق لوله‌‏های گاز منتقل کرد. در حالی که بسیاری ایده محققان شرکت نترکام را خنده‌‏دار می‌‏دانند این محققان همچنان مصمم هستند که در آینده نه چندان دور طرح خود را عملی کنند. در صورتی که این فناوری عملی شود و اینترنت پرسرعت از طریق لوله‌‏های گاز به خانه‌‏های کاربران بیاید، می‌‏توان منتظر تحولات اساسی در بازار دسترسی به پهن باند بود.

فــرهنگ لـغــات سه بعدی

تا حالا برای شما پیش آمده که در منوی تنظیمات بازی های رایانه ای سه بعدی به تنظیماتی برای تغییر کیفیت تصاویر بازی برخورد کنید ؟ یا تا حالا برای شما پیش آمده که دوست داشته باشید بدانید چگونه کیفیت تصاویر را در بازی های رایانه ای بهتر کنید ؟ یا ساده تر بگویم بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد تنظیمات و عوامل تنظیم کننده کیفیت تصاویر داشته باشید ؟
با پیشرفت چشم گیر تنکنولوژی در صنعت کارت های گرافیک امکانات فوق العاده ای برای تنظیم کیفیت عکس ها ایجاد شده که همگی در بهبود کیفیت تصاویر و جلوه های بازی های رایانه ای کمک شایانی کرده اند . حال در این مقاله قصد توضیح و معرفی تکنیک های مختلف استفاده شده در این بازی های سه بعدی داریم که شما را در ایجاد تصاویر بهتر گرافیکی یاری می کند . البته لازم به ذکر است که بیشتر این تنظیمات بسته به قدرت کارت گرافیک شما داره و باید بسته به قدرت آن این تنظیمات را انجام دهید تا سرعت کاهش پیدا نکند .


Anti-aliasing : این تکنیک که به اختصار AA گفته می شود برای نرم و هموار کردن زاویه های تیزی که خط های مورب ایجاد می کنند ، استفاده می شود که معمولا در تنظیمات 3D تصویر وجود داره و معمولا مقدار قابل تنظیم آن :‌ " None یا Disable ( فعال نبودن AA ) " ، 2X ، 4X یا 6X است و در برخی موارد در بازی های رایانه ای به جای مقدار آن از Low ( پایین ) ، Medium ( متوسط ) و High ( بالا ) استفاده می شود . هر چه مقدار AA بالاتر باشد کیفیت تصاویر بهتر و در عوض سرعت کند تر می شود که اندازه این کندی بسته به کارت گرافیک شما متغیر است .

Bilinear Filtering : این تکنیک بهینه کننده برای نرم تر کردن مکان بر خورد رنگ های مختلف است . برای مثال زمانی که شما تغییر رنگ مکان زرد رنگ به قرمز رنگ را دارید این فیلترینگ با ایجاد یک ناحیه تغییر رنگ ، ناحیه برخورد این دو رنگ را صاف تر و نرم تر می کند .

Trilinear filtering: این تکنیک تقریبا مشابه " Bilinear Filtering " کار می کند با این تفاوت که این تکنیک قوی تر است اما سرعت را کند تر می کند .

Anisotropic filtering : این تکنیک برای بالا بردن کیفیت تصاویری است که طرح قراردادی ندارند و در کل برای واضح تر کردن و نمایان تر کردن تصاویر و اجزای آن هاست . برای مثال بعضی اوقات شده که شما در بازی ها شاهد حروف و جمله هایی هستید که در هنگامی جریانی در پشت آن در حال اجراست تکان می خورند اصلا واضح نیستند و نمایش بهتر اجزا و تیره نشدن آن ها . معمولا این تنظیم با مقدار 2X ، 4X ،‌8X و 16X مشخص می شود و هر چه این مقدار بیشتر شود تصویر واضح تری خواهید داشت اما سرعت کند تر خواهد شد .

MIP Mapping : این تکنیک باعث می شود زمانی که یک تکستچر در سراسر یک محیط چندین بار تکرار می شود با سایز های کوچک تر از کیفیت تصویر کم نشود . زیرا زمانی که یک تکستچر باید کوچک تر شود VGA با انجام عمل " squeeze " باعث له شدن تکستچر می شود تا آن را بتواند در شی مورد نظر قرار دهد . که این کار باعث ایجاد نویز های تصویری و تصاویری رنج آور و زشت می شود . در حقیقت MIP Mapping یک تکنیک از نوع Anti-Aliasing است .

Z-buffering : به طور عادی حافظه گرافیکی رنگ های مربوط به هر پیکسل را در خودشان ذخیره می کنند . اما با استفاده از Z-Buffering حافظه کارت گرافیک با ذخیره کردن موقعیت ها در محور Z ها ( عمق تصویر ) سرعت رندر کردن تصاویر را در زمانی که VGA در حال شناختن و تعبیه کردن مکان Object های صفحه یا به عبارت واضح تر در حال شناختن موقعیت Object ها نسبت به هم و چگونگی پشت هم قرار گرفتنشان است ، بیشتر می کند . و بر عکس در صورتی که از Z-Buffering استفاده نشود محاسبات زیادی برای پیدا کردن موقعیت دقیق و درست Object و طرز قرار گرفتشان نسبت به یکدیگر صرف کند .

OpenGL : یک اینترفیس برنامه نویسی (‌API) است . که بازی ها با استفاده از این زبان دستورات خود را برای کارت گرافیک ارسال می کنند و درایور این دستورات را به دستورالعمل های قابل فهم برای پردازشگر گرافیکی تبدیل می کند . در کل استفاده از بازی هایی که با استفاده از API های مشخص مانند OpenGL نوشته شده باشند نیازی به درایور های خاص برای اجرای آن ها روی اکثر کارت های گرافیک نیست .
DirectX : یک اینترفیس برنامه نویسی (API) است و اصول کار همانند آن چیزی است که در مورد OpenGL در بالا گفته شد با تفاوت های این دو API .

Bump Mapping : با استفاده از این تکنیک سطوح غیر هموار همانند سطح یک خیابان ، پوست یک پرتغال و ... را می تواند ایجاد کرد .

Alpha Blending : این تکنیک باعث ایجاد شفایت و دادن حالت شیشه ای بین Object ها می شود . نمونه واضح این افکت نمایش آب در بازی های رایانه ای است .

Dithering : با استفاده از این تکنیک به کارت گرافیک به راحتی قادر به ساختن رنگ هایی است که در پالت رنگ های از پیش تعیین شده در حافظه کارت گرافیک نیست . این ترکیب رنگ که به این گونه کار می کند که پیکسل های رنگ را کنار به کنار یکدیگر در یک مسیر قرار می دهد به گونه ای که چشم شما قادر به تشخیص یکتا نبودن پیکسل ها نیست . اما با توجه به مقدار بالای حافظه های کارت های گرافیک امروزی که توانایی اجرای با 5 بیلیون رنگ همزمان هستند ( 32-bit ) دیگر در بازی های مدرن از این امکان برای ایجاد رنگ ها استفاده نمی شود .

Frame buffer : بازی های سه بعدی معمولا حافظه کارت گرافیک را به دو قسمت تقسیم می کنند . با استفاده از این تکنیک زمانی که یک تصویر در حال نمایش است تصویر بعدی در قسمت دیگر حافظه در حال ترسیم است . نام دیگر این تکنیک Double Buffering است . البته بعضی از کارت های گرافیکی اجازه تقسیم به سه قیمت را نیز می دهند که این تکنیک در آن ها با نام Triple Frame Buffer شناخته می شود و زمانی قابل استفاده است که کارت گرافیک شما سریعتر از مانیتور شما باشد یعنی زمانی که مانیتور شما دارد تصویر اول را نمایش می دهد کارت گرافیک شما تصویر دوم را هم ترسیم کرده و در این صورت است که کارت گرافیک شروع به ترسیم تصویر سوم می کند . که باز این قابلیت به میزان حافظه کارت گرافیک شما بستگی دارد .

GPU (Graphics Processing Unit) یا VPU (Visual Processing Unit) : نامی است که به پردازشگر کارت گرافیک داده اند و کار پردازش دستورالعمل ها را به عهده دارد . خیلی وقت پیش این قسمت زیر مجموعه بخش محاسبات هندسی ( GC ) بود که با استفاده از پردازشگر سیستم این محاسبات انجام می شد . اما از زمان ورود تراشه های GeForce 256 این بخش به صورت جداگانه نسبت به پردازشگر سیستم عمل کرد و به بخشی جدا با نام GPU واگذار شد .

IGP (Integrated Graphics Processor) : نامی است که به چیپست های مادربورد هایی داده می شود که توانایی پردازش گرافیکی را دارند مانند تراشه های گرافیکی آنبورد که به اصطلاح گرافیک های آنبورد نام می گیرند .

Rendering : مراحل ایجاد تصاویر سه بعدی که به دو قسمت تقسیم می شوند : 1- محاسبات هندسی 2- رندرینگ . در مرحله اول Object هایی که قرار است بر روی صفحه نمایش نمایان شوند محاسبه می شوند و سپس در مرحله Rendering آن ها برای نمایش روی صفحه نمایش ترسیم می شوند .

FPS : ( Frames Per Second ) یا فریم هایی که در هر ثانیه نمایش داده می شود . این مقدار که یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین مقدار برای سنجش قدرت کارت های گرافیک در کار های سه بعدی است . این مقدار همانند framerate مقیاس شمارش فریم هایی است که یک کارت می تواند آن را در واحد ثانیه ایجاد کند و معمولا این مقدار برای بازی ها حداقل باید 30 فریم بر ثانیه باشد تا بتوان آن بازی را اجرا کرد و در صورتی که بیشتر باشید با اجرای فریم های بیشتر تصاویر سریع تری خواهیم داشت . حال که با این مفهوم آشنا شدید کاملا متوجه منظور از کند تر شدن تصاویر در گفته های بالا شدید .

اینکه هر چه شما میزان و مقدار این افکت ها را بیشتر کنید درست است که تصاویر بهتری خواهید داشت اما نیاز به یک کارت گرافیک قوی تر با هزینه بیشتری دارید و در صورتی که کارت گرافیک زیادی ندارید و نیاز به یک بازی روان دارید بهتر است از حداقل افکت های بالا استفاده کرد تا FPS بالا تر و در نتیجه بازی روان تر و بهتری داشته باشید .

nVIDIA تکنولوژی ESA را معرفی کرد

از نرم افزارهای موثر و خوب در زمینه مادربردها، میتوان به nVIDIA NV Monitor و nTune اشاره کرد. این جفت نرم افزارها روی مادربردهای مبتنی بر چیپستهای انویدیا کار میکنند. این نرم افزارها اطلاعات زیادی در مورد سیستم و کنترل آن به ما میدهد.

برنامه nTune تقریبا در همه مادربردهایی که از کارتهای گرافیک GeForce استفاده میکنند، قابل استفاده است و در برخی مادربردها مانند مادربردهای مبتنی بر چیپست 680i قابلیتهای ویژه ای نیز ارائه میدهد. مثلا nTune 5.05 میتواند یک مرکز کنترل تمام عیار برای اورکلاک سیستم و گرافیک استفاده شود البته به شرطی که شما از یک مادربرد 680i و کارت گرافیک GeForce 8800 استفاده کنید.

نکته جالب این است که انویدیا بهره گیری از تمام قابلیتهای nTune را منوط به استفاده از چیپستهای انویدیا و کارتهای GeForce کرده است و هرچند یکبار با آمدن چیپستها و کارتهای جدید، برای استفاده از قابلیتهای جدید nTune که مخصوص آن قطعات تازه وارد است، کاربر مجبور میشود که سیستم خود را به آن قطعات ارتقاء دهد.


http://shahrsakhtafzar.com/images2/ESA/esa.jpg



امروزه با معرفی چیپست 780i انویدیا در صدد است تا با روانه کردن یک تکنولوژی جدید تحولات عمده ای ایجاد کند.

نام این استاندارد جدید ESA : Enthusiast System Architecture است. این تکنولوژی و استاندارد، هدفش این است که فراهم کردن اطلاعات و کنترل را نه تنها برای استفاده کنندگان مادربردهای مبتنی بر nVIDIA، بلکه برای خیلی از کاربران سایر مادربردهای پشتیبان این تکنولوژی ، میسر میسازد.

با تکنولوژی ESA میتوان پردازنده، مادربرد، کارتهای گرافیک، سیستم کولینگ و پاورها را کنترل کرد و اطلاعاتی از آنها بدست آورد. البته این بدان معنا نیست که در همین ابتدا تمام این ویژگیها در ESA گنجانده شود بلکه فعلا در آغاز راه هستیم. بصورت تئوریک، تمام قطعاتی که میتوانند ESA را اجرا کنند و پتانسیل لازم را دارند، قادرند تا با ESA کنترل شوند.

تکنولوژی ESA به این زودی ها عرضه نمیشود ولی انویدیا این اجازه را داده است تا در مورد مشخصات و ویژکیهای این طرح مطالبی نوشته شود و این سبب میشود تا از نمایی نزدیکتر با این تکنولوژی و شیوه مدیریت و کنترل آن آشنا شویم. در مقاله قصد بررسی این استاندارد را داریم .

حجیم ترین دیسک سخت 15000rpm تا به امروز

با اینکه مصرف کنندگان کامپیوتر های خانگی ( PC ) در حال عادت کردن به افزایش حجم دیسک های سخت بودند ، در همین زمان دیسک های سخت با ظرفیت ترابایتی رکورد ظرفیت بالا را ، برای دیسک های سخت ، کامپیوتر های خانگی چند وفت پیش شکستند . و افزایش سرعت دیسک های سخت در حال فراموشی بود .

یکی از دلایلی که مانع این بود ، که کمپانی های ساخت دیسک سخت به سمت افزایش سرعت پیش نروند ، این بود که در بسیاری از دیسک های سخت حرفه ای ( HIGH-END ) به جای استفاده از platter ( صفحه دیسک سخت ) های 3.5 اینچی از نوع 2.5 اینچی استفاده میشد !

دلیل اصلی این امر این بود که دیسک های سخت 15000RPM حرارت بیشتری از خود متصاعد میکردند و نیاز به خنک کننده بهتری نسبت انواع دیسک های سخت متداول Desktop داشتند و در محفظه خود به همراه heat sink عرضه می شدند .

از همه مهمتر این است که هارد دیسک هایی که قابلیت دسترسی اطلاعات با سرعت فوق العاده رو دارند با استفاده از خاصیت کوچکتر بودن قطر صفحه دیسک سخت ، که در در بند بالا توضیح داده شد ، مقدار مسافت طی شده توسط هد دیسک سخت را کاهش داده ، و به این صورت سرعت دسترسی را افزایش میدادند .

تکنولوژی کافی در حال وجود دارد !!

آخرین دیسک سخت 15,000RPM ، ساخت کمپانی Hitachi که با مدل تجاری Ultrastar 15K450 عرضه می شود ، و دارای 450GB ظرفیت بر روی 4 صفحه ( platter ) می باشد و دارای 16 مگابایت Buffer , میانگین latency 2ms و seek time3.6ms ، میتواند سرعت خارج از حد تصور از یک دیسک سخت را به شما ارائه دهد !

عاقلانه است که برای بهره گیری از تمام قدرت Ultrastar 15K450 از آن در کامپیوتر هایی که از آن ها که برای تجزیه و تحیل آماری یا محاسبات چند رشته ای استفاده میشوند ، به کار رود .
همچنین ، اطلاعات تکمیلی درباره این دیسک سخت را میتوانید در سایت رسمی کمپانی هیتاچی بیابید .