تاثیر 'گوگل' بر زبان انگلیسی

به نقل از بی بی سی

"گوگل"، جستجوگر اینترنتی، چنان مشهور شده که اکنون نام آن در زبان انگلیسی به صورت یک فعل درآمده و خیلی جاها در زبان عامیانه به مفهوم "جستجو کردن" به کار می رود. ولی چرا وکیلان گوگل، از این موضوع خرسند نیستند؟



در آمریکا واژه "گوگل" چنان جا افتاده که جوانان عبارت پیدا کردن دوست را به صورت "google a boyfriend or grilfiriend" بیان می کنند.



حتی در یکی از سریال های تلویزیونی پربیننده آمریکایی به نام "ایی آر" که در بریتانیا هم پخش می شود، در هفته گذشته از کلمه "google" برای پیدا کردن دوست استفاده شده بود.



این در حالی است که وکیلان این موسسه تلاش می کنند با کاربرد این واژه در زبان انگلیسی مقابله کنند.



"پل مک فدریز"، که یک وب سایت واژه نگاری به نام "Word Spy" دارد، مدتی قبل پس از اضافه کردن "گوگل" به مجموعه واژه های موجود روی وب سایت خود، یک نامه شدیداللحن از مسئولان گوگل دریافت کرد که در آن نوشته شده بود یا این واژه را حذف کند یا در مقابل آن "نام تجاری موسسه گوگل" را به عنوان معنی کلمه، ثبت کند. وی راه دوم را انتخاب کرد.



گوگل هم مثل بعضی از شرکت های بزرگ دیگر، با مشهور شدن و موفقیت خود، مشکل پیدا کرده است، به این صورت که هر چه بزرگتر می شود، نام آن بیشتر در زبان انگلیسی روزمره کاربرد عام پیدا می کند و دیگر اهمیت خود به عنوان یک نام تجاری را از دست می دهد.



بعضی از شرکت ها مانند، کلینکس و زیراکس هم این مشکل را داشته اند و وکیلان آنها هر روز، نامه های خشم آلودی برای رسانه های می فرستند و از کاربرد اسم تجاری خود در معنی عام شکایت می کنند.



"الیزابت وارد"، وکیلی که در زمینه نام های تجاری فعالیت می کند، در مورد علت این عصبانیت می گوید: "باید به این موضوع از این زاویه نگاه کرد که آنها چقدر هزینه صرف آگهی دادن (برای معرفی نام تجاری خود) می کنند. اگر نام تجاری بزرگی مثل گوگل دارید باید بدانید این نام چقدر ارزش دارد."



گفته می شود که ناشران فرهنگ لغات در آمریکا از سوی وکلا تحت فشار قرار می گیرند تا بعضی از این گونه واژه ها را که در میان عامه مردم کاربرد دارد، از لغتنامه خود حذف کنند. از سوی دیگر وکلا معتقدند که هر شرکتی حق دارد تا از نام تجاری خود محافظت کند.
نظرات 1 + ارسال نظر
بی خبر یکشنبه 9 تیر 1387 ساعت 03:03 ق.ظ

وب ماله گوگله هیچ کسی هم نمی تونه باهاش رقابت کنه از حدود ۱۰۰ تا دومین برتر دنیا از لحاظ بازدید حدود ۲۰ تا ۳۰ تاش مربوط به گوگله !!! اولیش هم که دیگه تابلوه گوگله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد