گوگل 2084

سال 2014است . مطبوعات و رسانه‌ها به صورتى که اکنون می‌شناسیم دیگر وجود ندارند. گزارشگرى به شکل سنتى آن از بین رفته است . حالا این googlezoneاست که اخبار را به سرعت و در حجم وسیع تولید می‌کند (گوگل چندین و چند شرکت دیکر را تصاحب کرده و با آمازون متحد شده است ). حالا دیگر اخبار عبارت است از بلاگ‌ها، عقاید و احساست شخصى، اکتشافات ، ادعاهاى افراد و تفکرات تصادفى آنها که با استفاده از کامپیوتر و چند نفر ویراستار، جمع آورى شده و شکل یافته اند و بعد دوباره به خورد مردم عادى داده می‌شوند و این روند دوباره و دوباره تکرار می‌شود. نیویورک تایمز را دیگر به صورت آنلاین نمی‌توان پیدا کرد. البته هنوز هم منتشر می‌شود، ولى تبدیل شده است به یک خبرنامه که فقط افراد نخبه یا پا به سن گذاشته آن را مطالعه می‌کنند.
اینها یافته هاى یک فیلم مستندنماى (هشت دقیقه اى) به نام epic 2014است که تهیه کننده آن مؤسسه اى تخیلى به نام موزه تاریخ رسانه ها است . (در واقعیت ، دو روزنامه نگار به نام هاى مت تامسون و رابین اسلون این فیلم را تهیه کرده اند). تامسون و اسلون به تازگى یک قسمت جدید به فیلمشان اضافه کرده‌اند که داستان را تا سال 2019ادامه می‌دهد.
این فیلم مستندنما کم کم بینندگان بسیارى پیدا می‌کند، آن هم در زمانه اى که صنعت اخبار دچار اضطراب و نگرانى زیادى شده است . صنعت اخبار به خاطر یک رشته از رسواییها و مسائل مالى دچار مشکلات زیادى شده است . به نظر می‌رسد جدال میان گزارشگران و بلاگرها، آغاز یک جنگ طولانى میان رسانه هاى جدید و قدیمى است .
ناشران روزنامه ها به خاطر نظرسنجیهایى که نشان می‌دهد جوانان دیگر روزنامه نمی‌خوانند به شدت نگران شده اند و یا به تعبیر بعضیها از شدت وحشت فلج شده اند.خوانندگان آنها یکى یکى راهى قبرستان می‌شوند. بسیارى از جوانان می‌گویند که اخبار روز را با نگاهى گذرا به تیترهاى اخبار یا از طریق برنامه هاى کمدى آخر شب دنبال می‌کنند.
"روبرت مرداک " که در گردهمایى اخیر انجمن دبیران روزنامه هاى آمریکا صحبت می‌کرد به اعضاى این انجمن پیشنهاد کرد خوانندگانشان را ترغیب کنند که از اینترنت به عنوان مکملى براى رسانه هاى چاپى استفاده کنند. وى به شنوندگانش هشدارداد که اگر از اینترنت استفاده نکنند، شأن خود را تا حد یک آدم بازنده پایین می‌آورند.
ریچارد بروکایسر، نویسنده نیویورک آبزرور، در مورد سخنان مرداک می‌گوید: وى خیلى مؤدبانه صحبت کرد. منظور وى این بود که روزنامه‌ها دیگر مرده‌اند. رسانه‌هاى الکترونیکى قدیمی‌تر نیز نگران هستند. مطابق پژوهش‌هاى مؤمسه advertisting ageدرآمد گوگل و یاهو از راه تبلیغات در سال جارى برابر خواهد بود با درآمد تبلیغاتى سه شبکه بزرگ تلویزیونى آمریکا در زمان اوج بیننده‌شان . یک نشانه دیگر: بلاگرها درحال به راه انداختن یک کنسرسیوم هستند تا کارهاى تبلیغاتیشان را خودشان انجام دهند. در فیلم مستندنماى که صحبتش شد، رسانه هاى الکترونیکى جدید با توجه کردن به آنچه مردم می‌خواهند ، چیزهایى که امروزه به آنها "خبرهاى آبکى"می‌گوییم ، رسانه هاى الکترونیکى قدیمى را ازمیدان به در خواهند کرد.
این فیلم مستندنما گزارش می‌دهد که در سال 2006، گوگل تمام سرویس هایش را - شامل جی‌میل ، بلاگر و اخبار گوگل - ترکیب می‌کند و "شبکه گوگل " google grid را به وجود می‌آورد که پهناى باند و
فضاى ذخیره نامحدود براى ذخیره سازى و به اشتراک گذارى رسانه ها فراهم می‌کند. در سال 10 20، گوگل در جنک اخبار، مایکروسافت را مغلوب می‌کند (هیح آژانس خبرى واقعى در این نزاع درگیر نیست ).
در مارس سال 2014، googlezone چیزى به نام EPICرا تولید می‌کند. EPIC کوته‌نوشت "ساختار اطلاعات مشخص شده در حال تکامل " است . فیلم در این‌باره می‌گوید: "حالا همه در تولید اخبار سهیم هستند؟ از مطالب بلاگ‌ها و تصویرهاى گرفته شده با تلفن همراه گرفته تا گزارشهاى تصویرى و تحقیقات دامنه دار." تمام مردم ، هم تولید کننده اخبار هستند و هم مصرف کنندگان آن . کامپیوترها مقوله هاى مختلف
را استخراج یا ترکیب می‌کنند تا منطبق بر نیازها و سلایق هر کاربر باشد. اخبار بر اساس تعداد کاربرانى که آن خبر را می‌خوانند اولویت دهی می شوند. دیگر هیچ عقل کلى که تصمیم بگیرد ما چه چیزهایى را باید ببینیم و چه چیزهایى از بقیه مهمتر هستند وجود ندارد.
این فیلم بیشتر به یک کمدى سیاه شباهت دارد، اما بیشتر ادعاهاى آن معقول و ترسناک است .
بدون وجود کسى که بر جریان اخبار نظارت کند، هیچ کس حاضر به تایید صحت و دقت گزارش‌ها نیست ،بنابراین دیگر هیچ تفاوتى میان اخبار واقعى، شایعات رایج و یا مهملات بی‌ارزش وجود نخواهد داشت . مسایلى که امروز راجع به آن بحث و جدل زیادى وجود دارد - یعنى آیا بلاگرها، روزنامه نگاران واقعى هستند؟ یا آیا مرز مشخصى میان اخبار و مطالب سرگرم کننده وجود دارد؟ - دیگر بی‌ربط به نظر می‌رسند. هر کسى یک روزنامه نگار خواهد بود. البته بعضى از این روزنامه نگاران حقوق دریافت خواهند کرد. ولى معلوم نیست جریان پول آنقدر باشد تا بودجه لازم براى گزارش و تحقیقات پیچیده را تأمین کند. حقوق دریافتى گزارشگران مطابق با میزان محبوبیت داستانهاى آنها خواهد بود. اگر شغل شما تهیه گزارش در مورد رواندا یا گرم شدن کره زمین است ، براى شما آرزوى موفقیت می‌کنیم !
این فیلم مستندنما، با لحن صریح و جدی‌اش ، از آن دست تحلیل هاى جامع به ما ارائه می‌کند که همیشه دوست داشته‌ایم از آنها متنفر باشیم . در این فیلم به ما گفته می شود که EPIC ژرف‌تر، گسترده تر و ریزبین‌تر از هر چیزى است که قبلا دیده‌ایم . از طرف دیگر، مقدار زیادى از محتویات EPICسطحى پیش پا افتاده و نادرست است .اما EPICچیزى است که ما خواسته ایم . چیزى است که ما انتخاب کرده‌ایم و موفقیت تجارى آن هرگونه بحثى در مورد اصول روزنامه نگارى یا دموکراسى را بی‌فایده می‌کند.EPIC 2014 را می‌توان جزوتحلیل‌هاى تیزبینانه رسانه‌اى به حساب آورد.
نظرات 1 + ارسال نظر
بی خبر یکشنبه 2 تیر 1387 ساعت 11:24 ب.ظ

گوگل مرد اول it

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد