AMD 3Core !!!

AMDکه نتوانست امسال برای طرفدارانش پردازنده های دوهسته ای جدیدی منتشر کند به فکر ساخت پردازنده های سه هسته ای افتاده است. بر طبق اطلاعات غیر رسمی ظاهرا این کمپانی در فکر ساخت پردازنده های سه هسته ای برای کامپیوترهای رومیزی است. هم چنین اخبار جدید سایت های خارجی حاکی از آن است که AMD در حال کار کردن بر روی پردازنده هایی است که از سه هسته ی پردازشی بهره می برند و طبق گفته ی گزارشگر کمپانی AMD در یک جلسه ی محرمانه این شرکت از تولید پردازنده های Phenom X3 سخن به میان آمده است. پردازنده های سه هسته ای این شرکت قرار است از طراحی جدید استفاده کنند و مانند این نخواهد بود که همانند پردازنده های چهارهسته ای با یک هسته ی غیرفعال باشند. طبق نوشته ی این وب سایت در پردازنده ها 2 مگابایت کاشه L3 وجود دارد که بین هر سه هسته به اشتراک گذاشته شده است هم چنین این پردازنده ها از سایر ویژگی های ریزمعماری K10 نیز بهره خواهند برد که از آنها می توان به دستورالعمل SSE4 و واحد ممیز شناور 128 بیتی اشاره کرد. این چیپ ها هم چنین به قابلیت مدیریت پیشرفته ی مصرف برق نیز مجهز شده اند.
بر طبق برآورد X-Bit Labs هر موتور پردازشی از پردازنده های چهار هسته ای Opteron یا Phenom حدود 13% از اندازه ی die را در بر می گیرد. اندازه کل die نیز تقریبا 285 میلی متر مکعب هست که حدود 218 چیپ ، 300 میلی متر از ویفر را اشغال کرده اند .

X-Bit Labs معتقد است که AMD کار غیر جذابی را شروع کرده که مصصم به توسعه دادن پردازنده هایی با 3 هسته و با اندازه ی die 247 میلی متر مکعبی که در آن 250 چیپ ، 300 میلی متر از ویفر را گرفته اند ، شده است. مگر اینکه برای AMD ساخت پردازنده های سه هسته ای پر بازده تر از این باشد که به پردازنده های دوهسته ای خود بسنده کند.
البته تکنولوژی AMD می تواند به راحتی با این سبک معماری خود پردازنده هایی تک با موتورهای پردازشی جدید بسازد. هر چند هنوز کاملا شفاف نیست که AMD چه طرحی برای چیپ های خود دارد. با توجه به اینکه این چیپ ها باید با پردازنده های دو هسته ای و چهار هسته ای اینتل رویارویی کنند.
AMDراجع به این اخبار هنوزی نظری نداده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد