Intel 45 nm

شرکت اینتل به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده در دنیا ، سری پردازنده های 45 نانومتری جدید خود را معرفی کرد .
سری جدید پردازنده های 45 نانومتری اینتل ضمن قدرت بسیار بالا ، قیمت پایینی دارند و این دقیقا چیزیست که اینتل قصد دارد به بوسیله آن رقیب خود یعنی AMD را از صحنه رقابت کمی عقب براند . اینتل در این سری با ترکیب چندین ماده جدید و استفادن آن در تراشه های خود توانسته است با کاهش فضای اشغال ترانزیستور ها ، سرعت بسیار زیادی را به پردازنده جدید خود دهد . اینتل با استفاده از مواد جدید با خاصیت High-K برای عایق گیت ترانزیستور ها و با استفاده از ترکیبی از چند ماده فلزی برای الکترود گیت ترانزیستور ها توانسته با کاهش سایز ترانزیستور ها و توانایی افزایش سرعت در این سری ، پیشرفت قابل توجهی در کارایی این پردازنده بوجود آمده است .
اولین پردازنده های اینتل که از این تکنولوژی بهره میبرند با نام های هسته Penryn ، Wolfdale و Yorkfield قرار است به بازار عرضه شوند . طبق اطلاعات به دست آمده قرار است اولین هسته یعنی Penryn قرار است بر روی کامپیوترهای موبایل استفاده شود و مشخصات کامل عرضه آن ها در اوایل سال دیگر منتشر می شود اما دو هسته دیگر که در قالب پردازنده های دو هسته ای و چهار هسته ای قدرتمند Intel Core 2 Duo و Extreme و یا در قالب پردازنده های Intel Xeon عرضه می شوند ، مشخصات آن ها در حال حاضر برای پتلفرم های سرور و دستکتاپ آشکار شده است .
اما به گفته مدیر شرکت اینتل ، Paul Otellini : " طراحی و فیزیک هوشمندانه استفاده شده ، باعث ایجاد یکی از وحشتناک ترین رقابت ها شده و به تیم اینتل به خاطر این پیروزی که بهترین دست یابی اینتل تاکنون بود ، تبریک می گویم زیرا تمامی رقبای هم صعنت ما را شکست خواهد داد . " وی نیز اشاره کرد که پلتفرم های قابل حمل این معماری با طول عمر باطری بیشتر ، سرعت بیشتر و کارایی بالاتر در آینده نزدیک در اختیار کاربران خواهد بود .
پردازنده های جدید سری Intel Xeon 5400 دارای حداکثر باس چهار راهه 1600 مگاهرتزی ، چهار موتور پردازشگر و دارای حداکثر سرعت 3.40 گیگاهرتز به همراه 12 مگابایت کش هستند اما قوی ترین پردازنده فعلی منتشر شده X5482 می باشد که دارای سرعت 3.2 گیگاهرتز در هر هسته و دارای 12 مگابایت کش L2 است .
قیمت این پردازنده ها در حال حاضر برای 1000 تای اول است و سپس انتظار می رود پایین تر بیاید با این حال قیمت این پردازنده ها از 177 دلار شروع و تا 1279 دلار ادامه دارد .
قیمت QX9650 برای 1000 تای اول 999 دلار تعیین شده است .
البته اینتل در قصد دارد در ماه مارچ سال جاری برنامه جدید خود را برای پردازنده های 45 نانومتری اعلام کند که در آن برنامه قرار است پردازنده هایی با سرعت بیشتر معرفی شود . این امر به خاطر مشاهده نتایج مقایسه این پردازنده ها با پردازنده های مشابه AMD می باشد .
این سری ضمن داشتن تکنولوژی SSE4 دارای تکنولوژی جدید Super Shuffle Engine و با استفاده از تکنولوژی Radix 16 دارای سرعتی بسیار بیشتر نسبت به سری های قبلی پردازنده های اینتل خواهند داشت . لازم به ذکر است همان طور که گفته شد مساحت اشغال شده ترانزیستور ها کمتر شده و این مقدار در Penryn از 155 میلی متر مربع در Conroe به 107 میلی متر مربع کاهش یافته و این در حالیست که تعداد ترازیستور ها از 291 میلیون به 410 میلیون ترانزیستور افزایش یافته است .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد