Timing

Timing از اساسی ترین مواردی است که کاربران حرفه ای و خصوصا OverClocker ها به آن توجه می کنند . این مسئله باعث می شود حتی دو ماژول رم با سرعت انتقال یکسان , کارآیی متفاوتی داشته باشند . در مقاله سعی می شود توضیحات و معرفی تایمینگ و تاثیر آنم صحبت شود ...

تایمینگ معمولا عددی است به شکل : 2-2-2-5-T1

و هر کدام از این اعداد دارای تعریفی هستند و بر اساس Clock Cycle محاسبه می شوند .

( مقدار Clock Cycle هایی را نشان می دهد که حافظه برای انجام یک عملیات خاص مصرف می کند )

این اعداد به ترتیب از چپ به راست CL – tRCD – tRP – tRAS - CMD نامیده میشوند . برای فهمیدن اساس کار این ارقام بهتر است در ذهن خود چنین تصور کنید که داده ها در یک تقاطع بصورت سطری و ستونی قرار گرفته اند ( چیزی شبیه ماتریس )

ابتدا تعریف کلی از این اصطلاحات خواهیم داشت و سپس موارد اصلی را بطور کامل بررسی خواهیم کرد :

CAS Latency ( CL ) : مدت زمان تاخیر بین دستور داده شده از طرف CPU تا هنگام ارسال جواب است . ( زمان بین درخواست CPU و ارسال داده از طرف حافظه )

tRCD : تاخیر RAS to CAS – زمان بین فعالسازی سطر ( RAS )   تا فعالسازی ستون ( CAS ) . جایی که داده در ماتریس ذخیره شده است .

tRP : RAS Precharge زمانی که طول می کشد تا دسترسی به  سطر فعلی غیر فعال شود و دسترسی به سطر دیگر فعال شود .

tRAS : Active To Prechare Delay : مدت زمانی است که حافظه باید صبر می کند تا دسترسی بعدی به حافظه بتواند آغاز شود .

CMD : Command Rate : مدت زمانی است بین فعال شدن Memory Chip و فرستادن واولین دستور به حافظه . معمولا در اکثر موارد این عدد نادیده گرفته می شود .

( مقدار آن یا T1 است به معنای 1 Clock Cyle یا  T2 به معنای 2 Clock Cycle )

تا اینجا بطور کوتاه بررسی کردیم که اصولا تایمینگ چیست و چه کاری انجام می دهد . در اکثر موارد در سیستم خود 2 حالت را پیش رو دارید . یا با انتخاب حالت اتوماتیک سیستم را در حالتی قرار می دهید که بصورت اتوماتیک تایمینگ را تنظیم کند یا با تنظیم دستی Timing را کاهش می دهید تا کارآیی بهتری را بدست آورید . البته باید بدانید همه مادربورد ها امکان تغییر تایمینگ را ندارند بنابراین ممکن است بطور پیش فرض ان را در بالاترین حالت قرار دهند ! 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد