Raid Technology

افزودن هارددرایو به کامپیوتر نه تنها فضای ذخیره‌سازی شما را افزایش می‌دهد، بلکه موجب افزایش سرعت سیستم شده و به هنگام بروز اشکال در هارددرایو به بازیابی آن کمک بسیاری می‌کند. درایوهایی که به صورت RAID پیکربندی می‌شوند، نتیجه بهتری نسبت به بقیه درایوها ارائه می‌دهند. در هر نوع RAID آمادگی در برابر خطای سیستم به گونه‌ای متفاوت است.

● RAID
۰:
این مرحله داده‌ها را مابین دو یا چند درایو توزیع می‌کند که این امر سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد. اگر اغلب، داده‌های زیادی را بر روی درایوها انتقال می‌دهید، متوجه کارایی خوب آرایه RAID۰ شده‌اید، اما اگر تمام کاری که با کامپیوتر انجام می‌دهید همان وظایف استاندارد آن است، متوجه این افزایش سرعت نخواهید شد. در این مرحله تهیه نسخه پشتیبان حیاتی است چرا که با بهره‌گیری از RAID۰، احتمال از دست دادن داده‌ها نیز دو برابر است. اگر یک درایو از کار بیفتد یا نقصی در آن روی دهد، داده‌های هر دو درایو را از دست می‌دهید.

● RAID
۱:
بر خلاف RAID۰، در این نوع شاهد هیچ بهبودی در کارآیی کامپیوتر نیستیم. بلکه در این نوع با ایجاد یک کپی دقیق یا قرینه از اطلاعات هارد درایو اول روی هارد درایو دوم به طور بلادرنگ، میزان خرابی به حداقل ممکن رسیده است. اگر در هر یک از درایوها مشکلی پیش آید، می‌توانید تا زمان جایگزینی هارددرایو معیوب از درایو دیگر استفاده کرده و کپی قرینه را بازسازی کنید. لازم به ذکر است در نوع ۱ RAID نیاز به تهیه کپی و نسخه پشتیبان مرتفع نمی‌شود. هر نوع خرابی داده‌ها، سرایت ویروس‌ها یا حذف تصادفی، هر دو درایو را به طور یکسان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

● RAID
۱+s:
برای نصب هارددرایو سومی که تا زمان خرابی درایو راه‌انداز غیرفعال باشد، کنترل کننده‌های RAID خاصی از این فناوری پشتیبانی می‌کنند. در آن حالت این درایو به طور اتوماتیک جایگزین درایو معیوب می‌شوند و آرایه‌ها را تعمیر و بدون دخالت شما به حفاظت از داده‌هایتان می‌پردازد. البته عیب RAID۱ و RAID ۱+s این است که از درایو قرینه نمی‌توانید برای ذخیره داده‌ها استفاده کنید.

۰+۱ RAID و ۰+۱ RAID :
ه۱+۰ RAID درایوهایی را که به چند بخش تقسیم شده‌اند، را قریبه‌سازی می‌کند (بدین ترتیب که نسخه پشتیبان قرینه‌ای از داده‌هایی که به منظور بهبود قابلیت اطمینان در درایوهای مختلفی قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌کند) و ۰+۱ RAID درایوهای قرینه را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند (بدین ترتیب که نسخه‌های پشتیبان درایوهای متعدد انتقال می‌دهد تا عملکرد دستگاه بهبود یابد.) هر دو پیکربندی حداقل نیازمند ۴ هارددرایوهستند.

۱+۰ RAID داده‌ها را روی دو درایو که به بخش‌هایی تقسیم شده‌اند، ذخیره کرده و سپس با دو درایو دیگر آنها را قرینه‌سازی می‌کند. ۰+۱ RAID دو درایو قرینه‌سازی شده را کنار هم قرار می‌دهد و سپس هر دو مجموعه را به بخش‌هایی تقسیم می‌کند.

۵ =RAID:
این نوع نیز امکان تقسیم داده‌ها و محافظت از آنها را در اختیار قرار می‌دهد، اما نحوه حفاظت از داده‌های آن موثرتر از ۱ RAID است. به جای قرینه‌سازی یک درایو با درایو دیگر، در ۵ RAID داده‌ها و اطلاعات یکسان مابین سه یا تعداد درایوهای بیشتر توزیع می‌شوند. این اطلاعات یکسان در کمک به بازیابی درایو معیوب و استفاده از داده بر روی درایوهای باقیمانده، مفید هستند. از معایب این روش نیاز به سه هارددرایو برای هر آرایه است و کنترل‌کننده‌های۵ RAID نسبت به سایر انواع RAID دارای قیمت بیشتری هستند. هر چند کنترل کننده‌های RAID که امروزه به صورت توکار در بسیاری از مادربردها قرار دارند، از ۵ RAID پشتیبانی می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای RAID
نصب و برپایی RAID نیازمند دو یا چند هارددرایو است و در این راستا برای هر درایو به یک SATA یا IDE باز نیاز است که اغلب مادربردهای جدید با آن یکپارچه شده‌اند. بسیاری از کامپیوترهای پیشرفته که طی دو سال اخیر به بازار عرضه شد‌ه‌اند از ۰ RAID و ۱ RAID و برخی هم از ۵ RAID پشتیبانی می‌کنند. اگر کامپیوتر شما چنین قابلیتی ندارد، با نصب یک آداپتور RAID ساخت شرکت‌هـایی از قبیــــل Highpoint Technologies،
Promise Technology
و Adaptec می‌توانید RAID، SATA یا کانال‌های IDE را به هر کامپیوتری بیفزایید. یک آداپتور ۱+۰ RAID که از دو هارددرایو پشتیبانی می‌کند، کمتر از ۷۵ دلار و یک آداپتور ۵ RAID که تا ۴ هارددرایو را پشتیبانی می‌کند زیر ۱۵۰ دلار قیمت دارد.

در ادامه به ارائه نکات سودمندی درباره RAID می‌پردازیم.
۱) اگر داخل کیس کامپیوتر فضای کافی برای درایوهای اضافی موجود نیست، یک آداپتور RAID به همراه کانکتورهای خارجی SATA خریداری کرده و درایوها را داخل یک محفظه خارجی از قبیل Satum ExDrive شرکت Addonic قرار دهید.

۲) در پیکربندی ۰ RAID که به بخش‌هایی تقسیم شده است، نسخه حرفه‌ای ویندوز XP و ویندوز ۲۰۰۰ همانند کنترل‌کننده نرم‌افزاری RAID عمل می‌کنند اما در مورد تنظیمات ۱ RAID یا ۵ RAID قرینه‌سازی شده، صدق نمی‌کنند. با این کار از پرداخت هزینه خرید کنترل کننده سخت‌افزاری جلوگیری کرده‌اید اما بد نیست بدانید که راهکار ویندوز سرعت کمی دارد و ویندوز در دیسک‌های قسمت‌بندی شده، نمی‌تواند نصب شود. برای اطلاعات بیشتر به بخش پشتیبانی سایت شرکت مایکروسافت واقع در آدرس زیر مراجعه کنید:

کد:

http://support.microsoft./com/kb/۳۰۸۴۲۴/en_us

۳) دستورالعمل نصب سخت‌افزاری را به دقت مطالعه کرده، همیشه قبل از نصب تجهیزات RAID نسخه پشتیبان تهیه کنید. اگر مشکلی حین نصب پیش آید منجر به خرابی داده‌های درایو می‌شود. قبل از آغاز بهتر است که اطلاعات مربوط به نصب و به روزرسانی درایو را از طریق وب سایت شرکت سازنده آن مطالعه کنید.

۴) اگر در پیکربندی RAID از درایوهای موازی ATA بهره می‌برید، برای اطمینان از عملکرد بالا هر درایو را در کانال IDE خود به عنوان درایو Master تنظیم کنید.

۵) زمانی که ویندوز را روی آرایه ۵ RAID یا ۰ RAID تقسیم‌بندی شده، نصب می‌کنید، برای بارگذاری درایورهای RAID به درایو فلاپی نیاز دارید. بنا به دلایلی به ویندوز درایوهای RAID را تنها در درایو :A جست‌وجو می‌کند.

منبع:آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد