Ajax چیست؟

امروزه، معمولا وقتی صحبت از طراحی برنامه های تعاملی(interaction design ) می شود،بیشتر توجه ها معطوف به وب است. برنامه های کاربردی تحت وب به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و کاربران دوست دارند که با همان راحتی و سرعتی که با Desktop application ها کار می کنند با Web application ها هم کار کنند. طراحان برنامه های کاربردی وب هم برای از بین بردن این شکاف ، روش های طراحی گوناگونی را پیشنهاد کرده اند.یکی از این روش ها روش Ajax است. Ajax مخفف Asynchronous JavaScript + XML می باشد.
نگاهی به Suggest Google و Google Maps بیندازید . در Google Maps وقتی روی قسمتی از نقشه zoom می کنید و یا بالا و پایین می روید همه چیز تقریبا به طور همزمان و بدون Load شدن مجدد صفحات انجام می شود. در Suggest Google نیز وقتی مشغول تایپ کلمه مورد نظر خود هستید، به طور همزمان کلمات مرتبط با آن و نیز نتایج حاصل از جستجوی آنها نمایش داده می شود. این برنامه ها چگونه کار می کنند؟
مدل کلاسیک برنامه های کاربردی وب به این صورت است که: کاربران توسط یک واسط، درخواست خود را به وب سرور ارسال می کنند. سرور پردازشی خاص برای درخواست مورد نظر کاربر انجام می دهد و سپس نتیجه را به صورت HTML به کاربر برمی گرداند. این مدل با کاربرد اولیه وب به عنوان واسط انتقال hypertext سازگار است اما تجربیات نشان می دهد که در طراحی برنامه های کاربردی لزوما استفاده از این مدل نتیجه مطلوب کاربران را نمی دهد!
وقتی که سرور مشغول پردازش درخواست ها است، کاربر چه می کند؟ مسلم است که انتظار می کشد! و این انتظار در هر مرحله از انجام کار بیشتر و بیشتر می شود! زمانی که یک فرم وب را در برنام کاربردی خود قرار می دهید کاربر باید تا زمان دریافت نتایج صبر کند.اصلا چه لزومی دارد که کاربر ببیند برنامه او به سمت سرور می رود؟! Ajax به این پرسش ها پاسخ می دهد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد